مقالات

تفاوت روتختی کاوری با لحاف روتختی در چیست؟

تفاوت روتختی کاوری با لحاف روتختی | کالای خواب بدروم

در هنگام خرید روتختی دو انتخاب پیش روی شما می باشد و احتمالا این سوال برایتان پیش آمده است که روتختی کاوری بهتر است یا روتختی با لحاف دوخته شده؟ تفاوت روتختی کاوری با لحاف روتختی در چیست؟ برای پاسخ به این سوال ایتدا باید با هر کدام از این مدل های روتختی و مزایا و معایب آن آشنا شوید. سپس با توجه به اطلاعات کسب شده و الویت هایتان، انتخاب دقیق تری را برای انتخاب سرویس روتختی خود داشته باشید.

یک سرویس روتختی شامل چه مواردی باید باشد؟

قبل از اینکه به تفاوت روتختی کاوری با لحاف روتختی بپردازیم لازم است بدانید که به طور کلی یک سرویس روتختی شامل لحاف روتختی یا لحاف لایت، کاور لحاف یا ملحفه تشک، ملحفه رو انداز، روبالشی و روکوسنی می باشد. همیشه تمامی این موارد در یک سرویس روتختی وجود ندارند. بعضی از این اقلام مانند رو کوسنی ممکن است در بعضی روتختی ها باشد و یا نباشد. اما بخشی که باعث تمایز روتختی ها می شود لحاف روتختی است که به شکل های مختلفی عرضه می شود و براساس آن روتختی ها از یکدیگر تفکیک می شوند و نام های مختلفی می گیرند.

 

بنر مقاله راهنمای جامع خرید روتختی | کالای خواب بدروم

انواع مختلف روتختی

روتختی ها به چند دسته کلی تقسیم می شوند:

  1. لحاف روتختی
  2. روتختی کاوری
  3. روتختی پیکه
  4. روتختی چهار فصل
  5. روتختی تزئینی

لحاف روتختی چیست؟

لحاف روتختی - تفاوت روتختی کاروی با لحاف روتختی | کالای خواب بدرومدر تفاوت روتختی کاوری با لحاف روتختی باید گفت که لحاف روتختی یا روتختی لحاف لحاف دوخت دار، معمول ترین نوع روتختی است که مورد استفاده قرار می گیرد. لحاف روتختی در واقع پوشش اصلی تخت می باشد و از آن به عنوان روانداز نیز استفاده می شود. در این نوع روتختی، لحاف به صورت دوخت دار می باشد. به این صورت که پارچه لحاف و الیاف داخلی آن به همدیگر دوخته شده است و امکان جدا کردن آن ها از یکدیگر وجود ندارد. لحاف روتختی ها معمولا به صورت سرویس کامل هستند که شامل یک عدد لحاف به همراه کاور دوخت شده به لحاف، ۴ عدد روبالشتی، رویه کوسن و ملحفه روی تشک می باشند.

مزایای لحاف روتختی

  • لحاف روتختی به دلیل داشتن دوخت روی لحاف باعث می شود در هنگام استفاده، لحاف از داخل کاور روتختی سر نخورد و ثابت بماند.
  • شکل ظاهری لحاف در طول استفاده تغییر نمی کند.
  • تخت سریع تر و آسان تر مرتب می شود.
  • قیمت مناسب تری نسبت به کاور به صورت جداگانه دارد.
  • به دلیل وجود دوخت روی لحاف خوش فرم تر و مرتب تر قرار می گیرد.

معایب لحاف روتختی

  • در صورت نیاز به خرید مجدد روتختی می بایست بابت کل سرویس هزینه کنید.
  • شستشوی آن سخت است و می بایست طبق دستورالعمل شستشوی محصولات الیافی اقدام کرده تا بافت لحاف از بین نرود و زود خراب نشود.
  • بهتر است برای شستشوی آن از خشکشویی کمک بگیرید.
  • در صورت عدم استفاده از یک سرویس لحاف روتختی می بایست فضای زیادی را برای نگهداری از آن اختصاص دهید.

روتختی کاوری چیست؟

روتختی کاوری - تفاوت روتختی کاروی با لحاف روتختی | کالای خواب بدروم

 

در تفاوت روتختی کاوری با لحاف روتختی باید بدانید که روتختی کاوری شامل دو تکه می باشد:

  1. لحاف خام یا لحاف لایت
  2. کاور لحاف

روتختی کاوری یا کاور لحاف، یک کیسه دوخته شده می باشد که یک لحاف لایت درون آن قرار می گیرد. طرح کاور لحاف، همان طرح انتخابی شما برای روتختی می باشد. معمولا کاورهای لحاف به صورت زیپ دار یا دکمه دار هستند. یعنی اینکه بعد از قرار دادن لحاف لایت داخل کاور لحاف، توسط زیپ یا چندین دکمه، درب کیسه کاوری بسته می شود تا لحاف لایت از درون آن خارج نشود. معمولا در گوشه های داخلی کاور لحاف دو بند برای گره زدن کاور به بند های لحاف لایت وجود دارد تا لحاف درون کاور جابجا نشود. جنس کاور لحاف از اهمیت زیادی برخوردار است. زیرا در تماس مستقیم با بدن می باشد و یک یا دو طرف آن طرح دار خواهد بود. معمولا در طرح های روتختی سه بعدی یک طرح لحاف، ساده است.

کاور لحاف و لحاف لایت، قابلیت جدا شدن از یکدیگر را دارند. به عنوان مثال در هنگام شستشو می توانید کاور لحاف را از لحاف لایت سفید رنگ جدا کنید و فقط کاور لحاف را بشورید. بعد از شستشوی کاور لحاف، لحاف لایت سفید را درون کاور قرار می دهید و مثل قبل از این سرویس استفاده می کنید. بخش عمده ای از روتختی های وارداتی و روتختی های ترک به صورت کاور عرضه می شوند. این نوع روتختی طرفداران بیشتری نسبت به دیگر مدل های روتختی دارد.

مزایای روتختی کاوری

  • شستشوی آن آسان است و می توانید هر زمان که بخواهید آن را از لحاف جدا کرده و بشویید.
  • امکان تعویض آن آسان است و شما می توانید هر زمان که بخواهید یک کاور جدید تهیه کنید و تنها کافی است ملحفه روی لحاف و تشک را عوض کنید. اینگونه تنوع زیادی در طرح های و رنگ های مختلف روتختی خواهید داشت.
  • هزینه کمتر در خریدهای بعدی پرداخت خواهید کرد. شما با داشتن یک لحاف لایت در خریدهای بعدی فقط نیاز به خرید یک کاور خواهید داشت و نیازی نیست هزینه بیشتری بابت لحاف پرداخت کنید
  • جای کمتری در داخل کمد اشغال می کند.

معایب روتختی کاوری

لحاف داخل روتختی ثابت نیست و حرکت می کند.

این عیب روتختی های کاوری را چگونه حل کنیم؟

همانطور که اشاره کردیم، می توانید از چهار تکه روبان یا نخ نوار پرده برای اتصال روتختی و لحاف استفاده کنید تا کاملا لحاف در داخل روتختی ثابت بماند. برای این کار ۴ تکه روبان یا نخ نوار پرده را به چهار گوشه روتختی از داخل بدوزید و مشابه این کار را برای لحاف هم انجام دهید. سپس نخ ها را به هم متصل کنید و کاور را روی لحاف بکشید. اینگونه دیگر مشکلی با جمع شدن لحاف نخواهید داشت. البته بعضی از روتختی ها از داخل چند بند کوتاه برای این منظور دارند و دیگر شما نیازی به دوخت بندک ها نخواهید داشت.

 

بنر مقاله روتختی سه بعدی | کالای خواب بدروم

 

تفاوت روتختی کاوری با لحاف روتختی

قیمت

در اولین خرید، لحاف روتختی یا لحاف دوخت دار نسبت به مجموعه روتختی کاوری ارزان تر است. اما در صورتی که روتختی کاوری را یک بار تهیه کنید می توانید در هنگام تعویض سرویس روتختی، برای دفعات بعد تنها کاور را تهیه کنید و همچنان از لحاف لایت قبلی خود برای پر کردن کاور لحاف جدید خود استفاده کنید.

صرفه جویی در فضا

در حال حاضر با توجه به فضای محدود اتاق خواب معمولا امکان نگهداری چندین روتختی برای مواقع مناسب یا جهت ایجاد تنوع داخل کمد وجود ندارد. شما به تهیه روتختی کاوری تنها یکبار لحاف لایت تهیه نموده و کاورهای مختلفی را در طرح ها و مدل های مختلف می توانید تهیه کنید. همچنین این کاور ها بنا به زمان استفاده قابل تعویض هستند و فضای بسیار کمی داخل کمد اشغال می کنند.

راحتی

لحاف روتختی کاربری راحت تری دارد، الیاف داخلی آن سر نمی خورد و صبح ها مرتب کردن سرویس خواب راحت تر است. ولی روتختی کاوری معمولا هر روز نیاز به مرتب کردن دارد.

شستشو

شستشوی روتختی کاوری راحت تر است و پس از خارج کردن لحاف لایت از کاور، به راحتی در منزل انجام می شود. اما برای شستشوی سرویس های لحاف روتختی بهتر است به خشکشوئی ها مراجعه کنید. چرا که قرار است الیاف داخل لحاف هم شسته شوند که خب حجم بیشتری نسبت به کاور تنها دارند.

ظاهر محصول

ظاهر محصول کاملا سلیقه ای است. اما روتختی کاوری به علت اینکه پارچه محصول انتخابی بدون دوخت به نمایش گذاشته می شود محصول لوکس تر و جذاب تری در نگاه اول به نظر می رسد.

روتختی پیکه چیست؟

 

لحاف پیکه یا بهاره | کالای خواب بدروم

 

روتختی پیکه یا بهاره، به روتختی نازکی اطلاق می شود که معمولا به عنوان روانداز استفاده می شود و مناسب برای فصل های بهار و تابستان و یا مناطق گرمسیر می باشد. روتختی پیکه طرح های زیبایی دارد و علاوه بر اینکه نقش روانداز را دارد به عنوان یک روتختی برای مرتب نشان دادن تخت نیز به شما کمک می کند و دکوراسیون اتاق خواب شما را زیباتر می سازد. روتختی پیکه نیز مانند سایر انواع مدل های روتختی در دو نوع یک نفره و دو نفره قابل سفارش می باشد. این روتختی ها معمولا به صورت تک هستند ولی در بعضی موارد امکان دارد دو روبالشی نیز داشته باشند.

مزایای روتختی پیکه

  • نسبت به لحاف روتختی قیمت کمتری دارد.
  • دارای بافت مستحکم و منسجمی است که نسبت به پارچه ضخیم تر بوده و ضخامت لحاف را نیز ندارد.
  • از جنس نخ است و برای استفاده در فصول گرم سبک و خنک است.
  • در صورت عدم استفاده از آن نیاز به فضای کمی برای نگهداری دارد.

معایب روتختی پیکه

  • فقط در فصول گرم سال قابل استفاده است.
  • ضخامت لازم جهت استفاده به یک روتختی کاربردی را ندارد.
  • دارای سرویس کامل روتختی نمی باشد.

روتختی چهارفصل چیست؟

روتختی های چهارفصل، روتختی هایی هستند که نه خیلی گرم و ضخیم هستند و نه خیلی سبک و نازک. بنابراین مناسب برای همه فصول سال می باشند. روتختی چهار فصل نیز نوعی از روتختی کاوری به حساب می آید. این روتختی در واقع شامل یک لایه پنبه دوزی شده است که در فصول گرم به صورت تکی قابل استفاده بوده و در فصول سرد امکان قرار دادن یک لحاف داخل آن وجود دارد. به این صورت در فصل های گرم و سرد سال قابلیت استفاده دارد. این نوع از روتختی ها نیز معمولا با دو عدد روبالشی همراه هستند تا یک ست کامل را در اختیار داشته باشید.

مزایای روتختی چهارفصل

  • قابلیت استفاده در فصل گرم و سرد سال را دارد.
  • نیاز به هزینه اندک می باشد.
  • در صورت عدم نیاز به استفاده نیاز به فضای کمی می باشد.

روتختی کاوری بخرم یا روتختی با لحاف دوخت دار؟

اگر اولویت شما سهولت در شسشتشوی محصول و ظاهر زیباتر آن باشد یا با مشکل فضا برای نگهداری سرویس های روتختی خود مواجه هستید، یا اینکه در گذشته محصول کاوری خریداری کرده و قصد تعویض کاور را داشته باشید، محصول کاوری انتخاب مناسبتری برای شماست. اما اگر در حال حاضر قصد خرید با قیمت مناسب تری را دارید و پرداخت هزینه خشکشویی در آینده برای شما مسئله مهمی نیست یا عادت به استفاده از محصول دوخته شده دارید، لحاف روتختی انتخاب مناسب تری می باشد.

سخن پایانی

با توجه به مطالب بیان شده، تفاوت روتختی کاوری با لحاف روتختی را متوجه شدید. حالا دیگر در هنگام خرید روتختی به راحتی می توانید یک انتخاب هوشمندانه داشته باشید. مهم ترین نکته ای که باید در مورد سرویس های لحاف روتختی و روتختی کاوری و ملزومات خواب باید در نظر داشت، خرید از یک مرکز معتبر می باشد. چرا که برخی از فروشگاه ها، تضمین مناسبی در خصوص کیفیت محصولات خود ارائه نمی دهند. اما هستند برخی فروشگاه هایی مانند فروشگاه کالای خواب بدروم که کیفیت دوخت، کیفیت پارچه و اصالت محصول و حتی برند آن را تضمین می نمایند. در کنار این موارد خرید اینترنتی از سایت بدروم همراه با این مزایای ذکر شده می تواند خیال شما را از هر بابتی راحت نماید.

دیدگاهی در مورد “تفاوت روتختی کاوری با لحاف روتختی در چیست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *