مقالات

چه جنس پارچه ای برای روتختی بهتر است؟

چه جنس پارچه ای برای روتختی بهتر است ؟ | کالای خواب بدروم

کارخانجات نساجی در تولید خود، انواع و اقسام پارچه‌ ها را تولید می‌ کنند. یکی از این نوع‌ ها، پارچه روتختی و ملحفه است که جزو پرفروش‌ ترین پارچه‌ ها است. به همین دلیل کارخانجات شروع به تولید، طراحی و چاپ این نوع پارچه‌ ها می‌ کنند تا نیاز جامعه را پاسخ دهند و سود بیشتری از فروش این نوع پارچه‌ ها را ببرند. بنابراین شما نیاز دارید که انواع پارچه های روتختی را بشناسید تا بتوانید بهترین خرید روتختی را داشته باشید. به همین دلیل است که کالای خواب بدروم این مقاله را آماده کرده است.

انواع پارچه روتختی

انواع پارچه روتختی | کالای خواب بدروم

انواع پارچه روتختی

  • پارچه روتختی ساده
  • پارچه روتختی طرح‌ دار
  • پارچه روتختی اسپرت
  • پارچه روتختی سه بعدی

انواع جنس پارچه روتختی

پارچه روتختی تترون (پلی استر – ویسکوز)

این نوع پارچه دارای لطافت و نرمی بالایی است و در شست و شو رنگ‌ دهی ندارد. تراکم بافت استانداردی دارد و پارچه تترون خوب دارای ۶۰ درصد فلامنت است.

پارچه روتختی پلی استر پنبه‌ ای

از این نوع پارچه معمولاً برای تهیه کالای خواب استفاده می‌ شود و دارای مقاومت بالایی در برابر شست و شو و سایش دارد. نرمی و لطافت، عایق رطوبتی، مقاوم در برابر گرد و غبار و… از ویژگی‌ های این نوع پارچه است. این نوع پارچه ترکیبی از ۶۵ درصد پلی استر و ۳۵ درصد پنبه است.

پارچه روتختی فلامنت پنبه‌ ای

اکثراً در بسیاری از بیمارستان‌ ها و مراکز درمانی برای دوخت منسوجات گوناگون از این نوع پارچه استفاده می‌ کنند زیرا علاوه بر بدن نما نبودن و کیفیت بالا از لطافت خوبی برخودار هستند.

پارچه روتختی کتان

این پارچه گرمای بدن را جذب کرده و مناسب برای فصل گرما می‌ باشد ولی سریع چروک می‌ شوند.

پارچه ترکیبی

پارچه‌ های ترکیبی در انواع متنوع وجود دارند. این پارچه‌ ها اغلب دارای یکی از انواع پنبه هستند. رایج‌ ترین نوع پارچه ترکیبی، پنبه با پلی‌ استر است اما پنبه با بامبو و پنبه با ریون هم کاربرد زیادی دارند. پارچه‌ های ترکیبی از نظر اقتصادی به‌ صرفه هستند، و ضد چروک‌ اند و ماندگاری بالایی دارند، به همین دلیل انتخاب خوبی برای لوازم خواب بچه‌ ها هستند. هنگام خرید کالای خواب از این جنس پارچه حتما آن را لمس کنید، دستی روی‌ آن بکشید و مطمئن شوید حس خوبی به شما می‌ دهد.

پارچه تنسل روتختی

پارچه تِنسل روتختی در واقع نامش را از برند پارچه‌ ای گرفته است که از درخت اکالیپتوس تولید می‌ شود. پارچه تنسل لطیف است، ماندگاری بالایی دارد و به‌ طور طبیعی ضد باکتری است. این پارچه را دوست‌ دار محیط زیست می‌ دانند زیرا برای تولید آن در مقایسه با پنبه، آب، انرژی و مواد شیمیایی کمتری مصرف می‌ شود. هرچند تنسل پارچه خوبی است و ویژگی‌ های مثبت قابل‌ توجهی دارد، اما به‌ خوبی پنبه هوا را از خود عبور نمی‌ دهد و ممکن است به شما احساس نم‌ زدگی یا چسبندگی بدهد.

پارچه مناسب روتختی

انتخاب پارچه روتختی مناسب| کالای خواب بدرومپارچه پنبه‌ ای روتختی

پنبه محبوب‌ ترین نوع پارچه‌ ای است که برای تولید ملحفه و روتختی استفاده می‌ شود . این نمونه از پارچه، بادوام، دارای تنفس راحت، نرم و همچنین مراقبت از آن آسان و کاملاً مقرون‌ به‌ صرفه است. پارچه‌ های پنبه‌ ای، پارچه‌ هایی از جنس الیاف پنبه با بافتی ساده هستند و اغلب طرح‌ های چاپی و گل‌ دار دارند. این پارچه‌ ها ظاهری ساده و در عین‌ حال زیبا و جذابی دارند، که برای استفاده در خانه‌ های ییلاقی گزینه مناسبی می باشند. البته این پارچه‌ ها در تهیه روتختی، کاربرد بسیاری دارند. پارچه پنبه‌ ای (صد درصد پنبه) بهترین انتخاب برای پارچه مناسب روتختی است.

دلیل استفاده از پارچه پنبه ای

پنبه یک نوع فیبر طبیعی است که از گیاه پنبه گرفته می‌ شود. به دلایل مثبتی که دارد در زمان‌ های طولانی در منسوجات استفاده می‌ شود. پنبه نرم و سبک است و اجازه می‌ دهد هوا در آن جریان داشته باشد و در این صورت پوست شما هم در جریان این چرخش قرار می‌ گیرد. استفاده از روتختی‌ های پنبه‌ ای بسیار رایج است زیرا بادوام هستند و شست‌ و شوی آسانی دارد.

نکات منفی :  روتختی‌ های پنبه‌ ای، عایق خوبی نیستند و رطوبت را به خود جذب می‌ کنند.

پارچه‌ زربافت

این پارچه‌ ها از طرح‌ های برجسته و گل‌ داری برخوردارند که این طرح‌ ها در زمینه پارچه که اغلب ابریشمی است بافته می‌ شوند. این نمونه از پارچ ه‌ها نخست در چین بافته می‌ شدند. البته تاریخچه استفاده از پارچه‌ های زربافت در اروپا مربوط به قرن 16 و 17 میلادی در قصر ها و کاخ‌ های سلطنتی بوده است. ایران نیز در زمینه بافت پارچه‌ های زربافت قدمتی دیرینه دارد. به‌ گونه‌ ای که درگذشته با استفاده از نخ‌ های طلا و نقره در پارچه‌ های ابریشمی ایجاد طرح می‌ کردند.

پارچه ابریشمی

ابریشم یک فیبر طبیعی پروتئینی است که از کرم ابریشم به دست می‌ آید. روتختی‌ های ابریشمی بسیار نرم و بادوام هستند. زمانی که بدن شما سرد است، ابریشم شما را گرم می کند. در زمانی که شما گرمتان است بدن شما را خنک نگه می دارد. بنابراین پارچه ابریشمی، پارچه مناسب روتختی است.

نکات مهم

  • تعریق بدن به‌ راحتی باعث تغییر و تضعیف جنس و رنگ روتختی‌ های ابریشمی می شد.
  • اگر روتختی‌ های ابریشمی شما با هر پارچه دیگری مانند رو بالشتی و ملحفه در تماس باشد، باید مداوم شست و شو و تعویض شود.
  • بهتر است که روتختی‌ های ابریشمی با روش خشک‌ شویی شسته شوند.
  • نرم بودن، داشتن الیاف بادوام و عایق مناسب، از ویژگی‌ های مثبت روتختی‌ های ابریشمی می باشد.
  • نگهداری سخت، جذب رطوبت و گران‌ قیمت بودن از ویژگی‌ های منفی آن است.

پارچه‌ های گلدوزی شده

این پارچه‌ ها معمولاً پارچه‌ های گل‌ داری از جنس کتان یا پنبه هستند که با استفاده از نخ‌ های پشمی بر روی آن‌ ها گلدوزی انجام می‌ شود. در پارچه‌ های گلدوزی طرح‌ های گلدوزی شده تمام پارچه را نمی‌ پوشاند و زمینه پارچه کاملاً قابل‌ مشاهده است. پارچه‌ های گلدوزی شده را می‌ توان برای روکش مبلمان، پرده یا روتختی نیز استفاده کرد. 

پارچه پشمی 

روتختی‌ های پشمی دارای پارچه‌ ای هستند که از موی طبیعی گوسفند، بز و دیگر حیوانات مشابه تولید می‌ شوند. پشم یک عایق بسیار عالی است، اما بستگی دارد که در محیط خواب خود از چه مقدار این ماده استفاده کنید. شما باید در هنگام خرید روتختی‌ های پشمی به این نکته دقت داشته باشید. که برخی از این روتختی‌ ها ممکن است که باعث ایجاد خارش در پوست شما شود.

پارچه رانفورس

یکی از مهم‌ ترین پارچه به‌ کار برده شده در تولید روتختی و ملحفه پارچه‌ های رانفورس می باشند. این پارچه به عنوان پارچه‌ هایی کلاسیک با تراکم و استحکام بالا به حساب می آیند. این پارچه‌ ها از لطافت و نرمی بسیار بالایی برخوردارند که این امر باعث ایجاد حس راحتی در هنگام خواب می‌ شود.

بنر مقاله 10 اشتباه رایج در خرید روتختی | کالای خواب بدرومپارچه‌ مخمل

گزینه دیگری که ما در مقاله پارچه مناسب روتختی به آن اشاره داریم، پارچه‌ های مخمل است. زمانی که شما مقدار کمی از پارچه مخمل را در آرایه‌ گری اتاق خود به کار ببرید تأثیر آن را کاملاً احساس می‌ کنید. مخمل نوعی پارچه کرکی است که از ابریشم، پنبه، کتان یا پشم بافته می‌ شود. مخمل به علت دشواری در ساخت و تولید، معمولاً جز پارچه‌ های اشرافی و لوکس محسوب می‌ شود. اگرچه با پیشرفت فناوری روز، تولید آن هزینه کمتری پیدا کرده است. صفت مخملی اشاره مستقیم به لطافت و نرمی این نوع پارچه دارد و منظور از آن به نرمی مخمل است.

پارچه کتان

دلیل گران‌ قیمت بودن روتختی‌ های کتان، استفاده لوکس برای ملحفه و لباس‌ خواب است. کتان نوعی فیبر طبیعی است که از گیاه کتان گرفته می‌ شود. پارچه کتان از قرن‌ ها پیش در کنار انسان وجود داشته و همچنان هم نوعی پارچه محبوب است. اگر شما در آب‌ و هوای گرم زندگی می‌ کنید، بهتر است تا از پارچه‌ های کتان استفاده کنید. روتختی‌ های کتان دارای کیفیت بالا، دوام زیاد، نرمی و لطافت می‌ باشند.

نکات مثبت

  • چندین سال قابل‌ استفاده هست
  • به‌ راحتی چروک می‌ شود. 
  • مناسب بودن برای استفاده در فصول گرم‌ و نرم 
  • بادوام بودن

نکات منفی

  • قیمت گران 
  • چروک شدن

 پارچه کتان، پارچه مناسب روتختی است.

پارچه بامبو

این روتختی‌ ها شکلی از ابریشم مصنوعی دارند که نرم، سبک‌ وزن، ضد میکروب و توانایی عبور جریان هوا را در خود دارند. در واقع بامبو های مصنوعی رشد سریعی دارند و به‌ عنوان یک منبع پایدار به شمار می‌ آیند. هنگام تهیه روتختی‌ های بامبو از این‌ دست دقت داشته باشید که با روش ویسکوز تولید نشده باشند.

ویژگی مثبت

  • نرم بودن
  • سبک‌ و زنی
  • جریان هوا 
  • خواص ضد میکروبی 

ویژگی‌ های مثبت

  • ناسازگاری با محیط‌ زیست

پارچه پلی‌ استر

پلی‌ استر یک فیبر ساخته‌ شده توسط بشر است و از مصنوعی‌ ترین مواد است. پلی‌ استر نوعی پلاستیک مشتق شده از نفت است که از بطری‌ های نوشیدنی تا قایق از این ماده ساخته می‌ شود. پلی‌ استر اولین بار در دهه 1940 به‌ عنوان یک جایگزین ارزان و بادوام‌تر از پارچه طبیعی مانند پنبه وارد بازار شد. روتختی‌ های پلی‌ استر بسیار قوی، بادوام، مقاوم در برابر چین‌ و چروک هستند و سریعاً خشک می‌ شوند.

ویژگی مثبت

  •  بادوام بودن
  • مقاومت در برابر چین‌ و چروک
  • عدم جذب رطوبت
  • خشک شدن سریع 
  • روش نگهداری آسان

ویژگی منفی

  • ناسازگاری با محیط زیست 

پارچه نخی

ملحفه نخی، به پارچه‌ ای گفته می‌ شود که درصد زیادی نخ و پنبه در بافت آن به‌ کار رفته است و یکی از نشانه‌ های شناخت آن لطافت و نرم بودن است.

پارچه ساده

به‌ صورت کلی پارچه‌ های ساده از پارچه‌ های طرح دار و چاپی ارزان‌ قیمت‌تر هستند و در رنگ‌ های متنوع تولید می‌ شوند. پارچه روتختی ساده و تک‌ رنگ، مناسب کسانی می باشد که به چیدمان ساده و خنثی علاقه‌ دارند. اصلی‌ ترین پارچه‌ های روتختی ساده انواع پارچه‌ های تترون، ترگال و کج‌ راه هستند که با بیش از هفتاد رنگ ساده به‌ عنوان روتختی، ملحفه تشک و لحاف به‌ خصوص برای مصارف خانگی، بیمارستان و هتل‌ ها مورد مصرف است.

بنر مقاله چرا روتختی ارزان نخریم | کالای خواب بدرومپارچه طرح دار

طرح‌ های زیبا و آبرنگی روی پارچه‌ های روتختی جلوه خاصی به آن‌ ها می‌ بخشد . امروزه اکثر مردم به دنبال زیباترین و خاص‌ ترین ملحفه‌ ها و روتختی‌ ها می‌ گردند تا به فضای اتاق‌ خواب خود روح ببخشند. بنابراین کارخانه‌ های نساجی در این زمینه تلاش کردند تا بهترین طرح‌ ها را ارائه دهند.

  • پارچه روتختی طرح گلدار

روتختی گل‌دار و گلی از پرفروش‌ ترین و پرطرفدارترین طرح‌ ها بین مردم است. چاپ طرح روتختی با گل‌ های مختلف در سایز های بزرگ و کوچک، با رنگ‌ بندی‌ های مختلف اکثرا باب میل بسیاری از مردم است و باعث راضی شدن آن‌ ها از خرید شان می‌ شود.

  • پارچه روتختی عروسکی و دخترانه

پارچه روتختی بچه‌ گانه، نوزادی و انواع طرح‌ های پسرانه و دخترانه برای انواع سرویس خواب، بالشت و روتختی کودک و نوجوان مناسب است و هر سال متراژ زیادی از انواع آن در بازار خرید و فروش می‌ شود.

  • پارچه روتختی با طرح فانتزی

روتختی طرح جدید بیشتر با طرح‌ های فانتزی عرضه می‌ شود. امروزه طرح‌ های زیگزاک، خال‌ دار، ستاره‌ ای، اشکال هندسی، حیوانات، کهکشان، نظامی و این‌ گونه طرح‌ ها از طرح‌ های پرطرفدار روتختی هستند.

  • پارچه روتختی طرح سنتی

طرح‌ های ترمه، کاشی، بته‌ جقه، سرمه، گلیم، فرش و دیگر طرح‌ های تداعی‌ کننده سنتی بودن در این دسته از روتختی‌ ها قرار می‌ گیرند. این طرح‌ ها طرفداران خاص خودشان را دارند که البته تعداد آن‌ ها نیز کم نیست. پارچه با طرح سنتی، این پارچه روتختی مناسب اشخاصی است که علاقه‌ مندند تا اتاقی با دیزاین خاص و سنتی داشته باشند.

  • پارچه روتختی حاشیه‌ دار

ملحفه با طرح‌ های حاشیه‌ دار زیبایی خاصی به روتختی شما می‌ دهد. این طرح هل معمولاً با خطوطی از طرح‌ های بالایی جدا می‌ شوند که هماهنگ با طرح بالایی خود هستند.

  • پارچه روتختی طرح سه‌ بعدی

این روزها فروش پارچه‌ های روتختی سه‌ بعدی رونق خوبی پیدا کرده است. ملحفه با طرح سه‌ بعدی ابتدا به‌ صورت ملحفه‌ های خارجی به‌ خصوص چینی و ترک به بازار عرضه شدند. منظور ما از طرح سه‌ بعدی پارچه ملحفه این است که هنگامی‌ که روتختی پهن می‌ شود، طرح دارای زاویه و بعد است. این نمونه پارچه مناسب روتختی برای بخشیدن زیبایی به دکوراسیون منزل بسیار پرطرفدار است.

  • پارچه روتختی طرح اسپرت

پارچه‌ های ملحفه با طرح اسپرت، بیشتر شامل مدل‌ های ورزشی و پر نشاط از انواع رشته‌ های ورزشی هستند. طرح و لوگو پوشاک ورزشی مثل نایک و آدیداس، باشگاه‌ های ورزشی مشهور مثل بارسلونا و رئال مادرید و لوگوی ماشین‌ ها، همه در این دسته طرح‌ های اسپرت قرار می‌ گیرند. پارچه مدل اسپرت برای ملحفه و روتختی نوجوان و جوان پسرانه بهترین انتخاب است.

  • روتختی با طرح ترکیبی

ست روتختی واژه آشنایی برای مشتریان روتختی و سرویس خواب است. ملحفه ست با طرح‌ های ترکیبی با یکدیگر به‌ صورت زیرورو برای روتختی‌ ها استفاده می‌ شوند که به‌ اصطلاح طرح ست یکدیگر هستند.

نکات مهم در انتخاب پارچه روتختی مناسب

نکات مهم در انتخاب پارچه روتختی | کالای خواب بدروم

برای انتخاب پارچه مناسب روتختی، نکات بسیار زیادی وجود دارد که در این قسمت به مهم ترین آن ها می پردازیم.

نکته اول

در هنگام چیدمان اتاق‌ خواب، بهتر است که انتخاب روتختی در انتهای کار یعنی زمانی که دکوراسیون تکمیل شد، انجام شود.

نکته دوم

به آب‌ و هوای محل زندگی خود توجه نمایید. درصورتیکه شما در مکانی سردسیر زندگی می‌ کنید، باید روتختی با پارچه ضخیم‌ تر و لحاف مانند انتخاب کنید. در غیر این صورت روتختی‌ های نازک گزینه مناسب‌ تری خواهند بود. روتختی‌ های پنبه‌ دوزی شده با روتختی‌ های چند تکه برای استفاده در فصل تابستان و نیز مناطق گرم مناسب هستند.

نکته سوم

روتختی باید از لحاظ رنگ و طرح با اتاق‌ خواب هماهنگی داشته و به آن رنگ، حجم و عمق ببخشد. روتختی‌ هایی با رنگ‌ های گرم و تیره مثل زرشکی و سرمه‌ ای و در فصول گرم از رنگ‌ های سرد و کمرنگ استفاده نمود.

نکته چهارم

در هنگام خرید روتختی ابعاد تخت و تشک بسیار بااهمیت است و باید به آن توجه شود.

نکته پنجم

در مورد پارچه روتختی، تعداد تار و پود در هر سانتی‌ متر مربع یا به‌ عبارتی‌ دیگر تراکم پارچه نمایانگر کیفیت آن خواهد بود. معمولاً پارچه‌ هایی با تراکم بالاتر نرم‌ تر، لطیف‌ تر، محکم‌ تر و بادوام‌ تر بوده و پارچه‌ هایی با تراکم کم برای استفاده روزمره مناسب نیستند و دوام چندانی ندارند.

نکته ششم

معمولاً در هنگام خرید جهیزیه، انتخاب بیشتر عروس‌ ها روتختی‌ های فانتزی و تزئینی خواهد بود. این روتختی‌ های تهیه‌ شده با تور و ساتن، برای استفاده روزمره اصلاً گزینه مناسبی نیستند.

نکته هفتم

اگر شما به دنبال استفاده روزمره از روتختی هستید، روتختی‌ های پنبه‌ ای به‌ راحتی قابل شستشو بوده و باعث ایجاد حساسیت نمی‌ شود. این پارچه‌ ها در هنگام استفاده ایجاد الکتریسیته ساکن نمی‌ کند و منجر به عرق کردن در هنگام خواب نمی‌ شود.

نکته هشتم

این روزها استفاده از روتختی‌ هایی با جنس کتان بسیار رایج شده است. استفاده از روتختی‌ های کتانی که یک‌ در میان با تارهای فلانل ادغام‌ شده معمولاً باسلیقه ما ایرانی‌ ها بیشتر همخوانی دارد، ضمن اینکه این پارچه‌ ها از لطافت و نرمی بالایی برخوردار هستند.

نحوه تشخیص جنس پارچه روتختی

نحوه تشخیص جنس پارچه روتختی | کالای خواب بدروم

معمولاً خانم‌ ها هنگام خرید پوشاک و کالای خواب، به جنس مورد نظر توجه زیادی می‌ کنند. برای تشخیص یک پارچه با کیفیت در مرحله اول لمس پارچه است که باید کمی با انواع پارچه شناخت داشته باشید تا بتوانید پارچه روتختی با کیفیت را تشخیص دهید. فراموش نکنید که موضوعاتی همچون نرمی، لطافت و تراکم پارچه در کیفیت پارچه روتختی نقش بسیار زیادی دارد. هر چقدر روتختی شما از نزمی و لطافت بیشتری برخوردار باشد، کیفیت بیشتری دارد.

تراکم پارچه کالای خواب باید چگونه باشد؟

درباره تراکم (تعداد الیاف در ۱ سانتی‌متر مربع) و رابطه آن با کیفیت پارچه حرف و حدیث بسیار است. برداشت رایج این است که هرچه تراکم بیشتر باشد، کیفیت پارچه بهتر است. اما این مسئله همیشه درست نیست. پارچه‌ ای کم‌ تراکم که از الیاف لطیف‌ تر مانند پنبه مصری تهیه شده است، نرم‌ تر از پارچه پر تراکمی است که از پنبه با کیفیت پایین تهیه شده است.

در شرایط برابر، تراکم بیشتر به‌ معنی کیفیت بهتر و نه لزوما لطافت بیشتر، است. تراکم بیشتر به‌ معنی الیاف بیشتر و در نتیجه استحکام بیشتر است. البته پارچه بسیار متراکم ممکن است کمی زبر باشد، بنابراین به‌ دنبال پارچه با تراکم خیلی بالا نباشید، چون نه‌ تنها نرم‌ تر نیست بلکه گران‌ تر است. پارچه‌ های کم‌ تراکم به دلیل فاصله بیشتر بین الیاف، نرم‌ تر هستند و کمتر چروک می‌ شوند. در مقابل عمر کوتاهی دارند و راحت‌ تر نخ‌ کش یا پاره می‌ شوند.

 

سخن پایانی

اتاق خواب از جمله بخش های منزل است که علاوه بر زیبا بودن باید مکانی پر از آرامش باشد. یکی از گزینه های مهم که در زیبایی اتاق خواب نقش چشمگیری دارد روتختی است. روتختی علاوه بر زیبا بودن باید کیفیت و مقاومت نیز داشته باشد. بنابر این بهتر است در هنگام انتخاب روتختی، به جنس پارچه و الیاف آن توجه نمایید. برای انتخاب مناسب یک روتختی با کیفیت، نیاز به نکاتی دارید که با مطالعه این مقاله به راحتی می توانید آن ها را ببینید و از آن ها استفاده کنید.

 

دیدگاهی در مورد “چه جنس پارچه ای برای روتختی بهتر است؟

  1. نفیس گفت:

    روتختی پیکمنت جنس خوبیه؟!

    1. رسول محمدپور گفت:

      با سلام
      پیگمنت پارچه نسبتا معمولی، و با کیفیت پایین تریه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *