مقالات

انتخاب رنگ روتختی

انتخاب رنگ روتختی | کالای خواب بدروم

هر چقدر هم که شما برای اتاق خواب خود بهترین تخت خواب ها را سفارش دهید، دکوراسیون خود را استاندارد بچینید، اگر به جزییات خاصی مانند انتخاب رنگ روتختی دقت نکنید هرگز اتاق خواب زیبایی نخواهید داشت. به طور کلی انتخاب یک روتختی مناسب و ست کردن رنگ آن با رنگ و بافت پرده و فرش و سایر وسایل یکی از نکات مهم در دکوراسیون اتاق خواب به حساب می آید. فراموش نکنید که سلیقه شخصی و نوع فضای اتاق خوابتان، بر نحوه انتخاب رنگ روتختی تاثیر گذار می باشد. برای انتخاب رنگ روتختی به نکات و ایده های مختلفی نیاز دارید. در این مطلب مهمترین نکات مطرح شده است.

انتخاب رنگ روتختی

انتخاب رنگ روتختی | کالای خواب بدروم

روانشناسی رنگ در خرید روتختی

رنگ شکلاتی

اگر یک اتاق خواب مدرن، گرم و پر انرژی می‌ ­خواهید، یک اتاق با رنگ شکلاتی برای شما مناسب است. به نظر می‌ رسد انتخاب کف‌ پوش، میز و تخت‌ خواب شکلاتی چندان مشکلی ندارد، اما برای اضافه کردن نور به این اتاق باید از رنگ‌ های کمی روشن‌ تر مانند سفید و صورتی استفاده کنید.

بنر مقاله ست کردن رنگ روتختی با تخت خواب قهوه ای | کالای خواب بدروم

رنگ آبی : خواب آرام 

در انتخاب رنگ روتختی، رنگ آبی در تنالیته‌ های مختلف بهترین رنگ برای اتاق خواب یا دیوار اتاق شماست. مطابق روانشناسی رنگ‌ ها، رنگ‌ های مختلف آبی بالاترین کیفیت ممکن خواب را به شما ارائه می‌ دهند و احتمال کابوس دیدن را به پایین‌ ­ترین حد ممکن می‌ ­رساند تا احساس آرامش برای شما به بالاترین حد ممکن برسد.

رنگ زرد : زیبا و گرم

رنگ زرد رنگی گرم و اغوا کننده است و یکی از بهترین انتخاب‌ ها برای انتخاب رنگ روتختی است. کسانی که در اتاق‌ خواب‌­ های زرد می ­‌خوابند سریع‌ تر به خواب می‌ ­روند. ترکیب رنگ‌­ های زرد و آبی، زرد و سبز برای اتاق خواب ترکیبی ایده‌ آل هستند.

رنگ سبز : آرامش‌ بخش و نرم

رنگ‌ های مختلف سبز برای اتاق‌ خواب باعث بهبود کیفیت خواب می‌ شوند. سبز زیتونی و سبز چمنی بهترین انتخاب در بین رنگ‌ های مختلف سبز برای اتاق خواب هستند. به خصوص برای کسانی که سبز را به آبی ترجیح می‌ دهند.

رنگ نقره ­‌ای : اتاقی شیک و لوکس 

اگر به دنبال یک رنگ شیک و مجلل برای اتاق خواب یا حتی رنگ درب اتاق خواب هستید، به رنگ نقره‌ ای فکر کنید. این رنگ به شما کمک می‌ کند که زودتر به خواب بروید. بنابراین برای افرادی که معمولا سخت به خواب می‌ روند،‌ این رنگ گزینه‌ بسیار مناسبی است.

رنگ سورمه‌ ­ای : رنگ‌ بندی جسورانه

تغییر رنگ دیوار اتاق به این رنگ، فضایی جسورانه و پرماجرا ایجاد می ­کند. اما این ترکیب تیره به یک رنگ روشن‌ تر نیاز دارد تا فضای آن آرام و گرم شود. استفاده از رنگ‌ های سبک‌ تر مانند صورتی و سبز می‌ ­تواند، به این اتاق خواب مدرن کمی تعادل بخشیده و آن را به مکانی دلپذیر تبدیل کند. 

ترکیب رنگ‌ های آرام

در انتخاب رنگ روتختی ترکیبی از رنگ‌ های خامه‌ ­ای، بژ، نسکافه‌ ­ای به اتاق خواب جلوه بی‌ نظیری می‌ بخشد. این رنگ‌ ها نه تنها بسیار جذاب هستند، بلکه فضایی لوکس و دلپذیر را به اتاق می‌ بخشند. استفاده از لوستر براق برای داشتن یک اتاق خواب مدرن و خیره کننده، انتخاب بسیار خوبی است.

رنگ‌ های خاکستری و بنفش

اگر دوست دارید اتاق‌ خواب شما دارای یک طرح رنگی سنگین، جذاب و چشم‌ گیر باشد، استفاده از خاکستری می‌­ تواند شما را به آن هدف نزدیک کند. اما خاکستری به تنهایی نمی تواند این کار را انجام دهد. بنابراین توصیه می‌ ­شود خاکستری را در کنار چند لایه رنگ بنفش قرار دهید. استفاده صحیح از بنفش در کنار خاکستری باعث افزایش شادی و زیبایی اتاق خواب می‌ شود. در عین حال، استفاده از چند وسایل کوچک براق مانند بخاری نقره‌ ای، فضای مجلل و رسمی‌ تری به اتاق خواب شما می‌ دهد.

رنگ‌ بندی سرد و زیبا

در روانشناسی رنگ، به دلیل خنثی بودن دو رنگ سفید و خاکستری، این رنگ‌ ­ها می‌ ­توانند زمینه خوبی برای سایر رنگ‌ ­ها در نظر گرفته شوند. دو رنگی که در رنگ‌ های سفید و خاکستری خوب دیده می شود، سبز روشن و طلایی است که می‌ ­توانند در مواردی مانند آباژور، روتختی و بالش استفاده شوند.

بنر مقاله روتختی مناسب تخت طلایی | کالای خواب بدروم رنگ بنفش : اتاقی هیجان انگیز

یک دکوراسیون خیره‌ کننده می‌ ­تواند انتخاب خوبی برای اتاق‌ خواب باشد. استفاده از بنفش در انتخاب رنگ روتختی توجه افراد را به خود جلب می‌­ کند. علاوه بر این، اگر کف‌ پوش چوبی و رنگ استخوانی در کنار بنفش باشد، بسیار جذاب می‌ شود. بنفش‌ های تلخ یا روشن‌ تر نیز می ­‌تواند برای تعادل رنگ‌ ها در دکوراسیون اتاق‌ خواب استفاده شود.

رنگ‌ خاکستری و زرد : مناسب فصل زمستان

نگران ترک کردن دکوراسیون‌ های سنتی نباشید. استفاده از انواع رنگ‌ ­ها و ترکیب‌ ­ها تجربه کاملا جدیدی را به شما منتقل می‌ کند. استفاده از خاکستری و زرد به هیچ وجه شما را آزار نمی­‌ دهد، اما افزودن زرد جذابیت را افزایش می‌ دهد. بهتر است رنگ زرد را فقط به یک شئ اختصاص ندهید و سعی کنید با استفاده از یک قاب عکس طلایی یا یک وسیله تزئینی کوچک رنگ زرد اتاق خواب را بهتر جلوه دهید.

رنگ صورتی : ساده و زیبا

بسیاری از دختران در آرزوی داشتن یک اتاق خواب صورتی هستند. بزرگ شدن دلیل خوبی برای کنار گذاشتن رنگ صورتی نیست. اگرچه پیدا کردن یک روتختی دخترانه صورتی زیبا، پیچیده به نظر می رسد، اما در پایان بسیار زیبا خواهد بود. استفاده از رنگ های بژ، سفید و خامه‌ ای نیز می‌ ­تواند اتاق را به فضایی روشن و آرام‌ تر تبدیل کند.

رنگ‌ بندی زیبای سبز و دودی

رنگ‌ های سبز و دودی می‌ ­توانند ترکیبی زیبا و دوستانه ایجاد کنند. انتخاب رنگ دودی برای روتختی به همراه رنگ سبز برای دیوار، ترکیب مطلوبی را برای اتاق خواب ایجاد می‌ ­کند. ملحفه سفید همچنین باعث افزایش روشنایی و تعادل اتاق خواب می‌­ شود.

رنگ‌ بندی کودکانه

استفاده از آبی روشن، بژ و سفید ترکیبی زیبا به وجود می‌ آورد. با استفاده از یک رنگ کرم گرم و کمی تیره، می‌ توان یک ترکیب گرم و دلپذیر را در کنار آبی و سفید خنک به دست آورد. استفاده از کوسن‌ های گلدار روی تخت، در کنار سادگی سایر وسایل و پارچه‌ های دیگر، به اتاق‌ خواب جلوه خاصی می‌ بخشد. این ترکیب برای اتاق‌ خواب یک ترکیب زیبا به نظر می رسد، اما نتیجه آن یک اتاق آرام، زیبا و دنج خواهد بود.

بنر مقاله مدل های جذاب روتختی | کالای خواب بدروم

شخصیت شناسی از روی انتخاب رنگ روتختی

ببینیم روانشناسان در مورد انتخاب رنگ و طرح پارچه روتختی شما و رابطه اش با شخصیتتان چه می گویند.

  • سفید: روح آزاد
  • سیاه: خویشتن داری در هنگام تصمیم گیری
  • صورتی: جذاب و عاشق معاشرت
  • بنفش: کسی که به احساساتش اعتماد می کند.
  • سبز: کسی که خوب از پس حل مشکلات برمی آید.
  • قرمز: با اعتماد به نفس بالا و عاشق ریسک
  • قهوه ای: راحت و امن
  • زرد: مستقل و شاد
  • آبی: پایدار و مهربان

نکات مهم انتخاب رنگ روتختی

نکته اول در انتخاب رنگ روتختی : هماهنگی با رنگ اتاق خواب

رنگ و طرح روتختی مورد علاقه خود را انتخاب کنید. تلفیق رنگ‌ های ملایم انتخاب مناسب‌ تری برای روتختی است. توجه کنید برای اتاق خواب‌ های کوچک از رنگ‌ های تند استفاده نکنید چرا که باعث دلگیر شدن فضای اتاق می‌ شوند. یک پالت رنگی برای اتاق خود در نظر بگیرید. اگر به رنگ خاصی علاقه دارید می توانید آن را با رنگ سایر وسایل اتاق و تخت ترکیب کنید. می توانید از سایت های مختلف مثل پینترست و color generator برای انتخاب و تفکیک رنگ روتختی با سایر اجزا کمک بگیرید.

نکته اول - انتخاب رنگ روتختی : هماهنگی با رنگ اتاق خواب | کالای خواب بدروم

نکته دوم : به کار بردن رنگ‌ های مکمل

از رنگ‌ هایی هماهنگ با عناصر روتختی، مثل کوسن‌ های تک رنگ یا طرح دار، پارچه‌ های بافت دار مخصوص دور تخت و بقیه موارد، برای بیشتر نشان دادن یک رنگ خاص، یا تندتر و ملایم کردن رنگ اتاق استفاده کنید.

رنگ‌ های مکمل | کالای خواب بدروم

نکته سوم : انتخاب روتختی تک رنگ

روتختی تک رنگ می‌ تواند اتاق شما را ساده و شیک نشان دهد. همچنین رنگ‌ های ساده و خنثی در انتخاب رنگ روتختی می‌ توانند اتاق خواب شما را به مکانی آرامش‌ بخش نیز تبدیل کنند. اولین کاری که باید انجام دهید انتخاب رنگ اصلی می باشد. حالا رنگ اصلی خود را با سایه‌ ای تیره‌ تر و روشن‌ تر از این رنگ بپوشانید و در روبالشی‌ ها و کوسن‌ های روتختی خود استفاده نمایید.

نکته سوم - انتخاب رنگ روتختی : روتختی تک رنگ | کالای خواب بدروم

نکته چهارم در انتخاب رنگ روتختی : روتختی طرح دار

از رنگ‌ های متنوع می‌ توانید برای هماهنگی روتختی خود با دکور اتاق‌ خواب استفاده نمایید. برای روتختی طرح دار سعی کنید اگر رنگ‌ های خیلی تند انتخاب می‌ کنید، آن را با کوسن‌ های تک رنگ ساده و مات ست کنید. تا اتاق خواب شما تیره نشود و دل شما را نزند.

روتختی طرح دار | کالای خواب بدروم

نکته پنجم : انتخاب روتختی‌ های دو رو

اگر مدام در حال تغییر دکوراسیون اتاق خواب خود هستید، بهترین و کم هزینه‌ ترین انتخاب برای شما روتختی های دو رو است. روتختی های دو رو معمولا به دو رنگ و یا دو طرح مختلف عرضه می‌ شوند، که می‌ توانید مناسب‌ ترین آن‌ ها را با توجه به نکات گفته شده، برای اتاق خواب خود انتخاب کنید.

نکته ششم  : جنس روتختی

در انتخاب رنگ روتختی دقت کنید که روتختی‌ های براق معمولا رسمی‌ تر هستند و در تاریکی می درخشند و زرق و برق اتاق خواب را بیشتر می کنند. اما روتختی‌ های کتان و نخی ساده‌ تر می باشند. مخمل انتخاب بسیار مناسبی برای اتاق‌ هایی با فضای تیره  می‌ باشد و با جذب نور اضافی، اتاق را تاریک‌ تر می‌ کند. از روتختی‌ های بافته‌ شده با یک رنگ استفاده می کند. می توانید از رنگ های تیره‌ تر و روشن‌ تر برای روبالشی و کوسن آن استفاده نمایید.

 

5 ایده جذاب برای انتخاب رنگ روتختی

انتخاب رنگ و طرح جسورانه روتختی

روتختی هایی که دارای رنگ های شاد و سرزنده، طرح و پترن های بزرگ و جسورانه دارند، می توانند خود را تبدیل به کانون توجه در فضای اتاقتان کنند. اما دقت داشته باشید که بهتر است این نوع روتختی ها را برای اتاقی که دیوار و تخت خواب خنثی، مثل تخت سفید، تخت خاکستری، تخت کرم یا تخت قهوه ای دارد بخرید.

انتخاب رنگ و طرح جسورانه روتختی | کالای خواب بدرومنکته

روتختی هایی که مثل نوع بالا، دارای طرح های گلدار هستند، برای اتاق هایی که فضای صمیمی و خودمانی دارند، بسیار مناسب است. به کمک آن ها می توانید حس لطافت و سرزندگی ایجاد کنید.

انتخاب رنگ روتختی با توجه به دیوار پشت تخت 

ایده دیگری که به کمک آن می توانید رنگ روتختی اتاق خوابتان را انتخاب کنید، توجه به رنگ دیوار پشت تخت است. این روش دارای دو حالت، رنگ مشابه زمینه روتختی با دیوار پشت و رنگ متضاد زمینه روتختی با دیوار پشت می باشد. به تصاویر زیر توجه نمایید.

رنگ مشابه زمینه روتختی با دیوار پشت | کالای خواب بدروم

رنگ مشابه زمینه روتختی با دیوار پشت

رنگ متضاد زمینه روتختی با دیوار پشت | کالای خواب بدروم

رنگ متضاد زمینه روتختی با دیوار پشت

انتخاب رنگ و طرح روتختی و هماهنگی آن با عناصر دیگر دکوراسیون اتاق 

غالب روتختی هایی که در بازار موجود هستند، طرح و پترن های رنگارنگ زیبایی دارند. فراموش نکنید که اگر این طرح های رنگارنگ با رنگ های عناصر دیگر اتاق خوابتان تفاوت داشته باشد، جلوه ای ناهماهنگ و شلوغ به اتاق شما می دهند. پس برای این که مانع به وجود آمدن چنین فضایی شوید، روتختی ای بخرید که با برخی وسایل همچون پرده، فرش، تابلو و کاغذ دیواری هماهنگی داشته باشد.

انتخاب رنگِ، طرح روتختی با هماهنگی آن با عناصر دیگر دکوراسیون اتاق  | کالای خواب بدروم

نکته

روتختی هایی که دارای طرح های هندسی ساده هستند، برای دکوراسیون اتاق خواب های مدرن و امروزی مناسب می باشند.

انتخاب روتختی ساده و بدون طرح

یادتان باشد که یکی از اهداف کلیدی دکور اتاق خواب، ایجاد آرامش در آن است، تا بتوانید در آن خواب آرام و بدون استرسی داشته باشید. اما خیلی اوقات، طرح و رنگ های متنوع کاغذ دیواری، تابلو دکوری، فرش یا پرده ها در کنار هم، آرامش فضای اتاقتان را بر هم می زند. در صورتیکه همچین شرایطی در اتاق خوابتان دارید، سراغ روتختی های طرح دار نروید.  روتختی های ساده و بدون طرح خریداری نمایید. روتختی های ساده، علاوه بر فضاهای پر طرح و رنگ، برای اتاق های مدرن و مینیمال نیز مناسب هستند.

انتخاب روتختی ساده و بدون طرح | کالای خواب بدروم

نکته

در صورتیکه سادگی بیش از حد روتختی های بدون طرح را نمی پسندید، پیشنهاد می کنم روتختی با طرح های کوچک، محو یا مونوکروم بخرید.

روتختی با طرح های کوچک، محو یا مونوکروم | کالای خواب بدروم

خریداری روتختی با رنگ های گرم 

علاوه بر نکات قبلی در انتخاب رنگ روتختی، رنگ ها نیز در آرامشی که برای خوابیدن نیاز دارید تاثیر گذارند. بهتر است رنگ غالب فضای اتاقتان به رنگ های خنثی یا سرد باشد تا در آن آرامش داشته باشد. اما چنین فضایی مطمئنا بی روح و یکنواخت است و جذابیتی ندارد. پس به کمک عنصری همچون روتختی دارای رنگ های گرم مثل صورتی، زرد و قرمز می توانید محیط را متعادل کنید و به آن جذابیت دهید.

 مثال

رنگ غالب اتاق خواب زیر سفید و خاکستری است که رنگ صورتی روتختی و اکسسوری های طلایی، به آن گرما و تعادل داده است.

خریداری روتختی با رنگ های گرم  | کالای خواب بدروم

روتختی هایی با نقش و نگار اسلیمی

اگر به اتاق خوابی با چیدمانی سنتی علاقه دارید، بهتر است از روتختی هایی با نقش و نگار اسلیمی یا روتختی های چهل تیکه استفاده کنید. علاوه بر آن می توانید از کوسن های ترمه دوزی شده برای تزئین روتختی و تخت خواب خود استفاده کنید. البته می توانید برای روی پاتختی، از ترمه ای زیبا هماهنگ با رنگ روتختی و کوسن استفاده نمایید. 

روتختی هایی با نقش و نگار اسلیمی | کالای خواب بدروم

 

سخن پایانی

بهترین رنگ روتختی برای هر کسی نسبت به سلیقه ای که دارد و برای هر اتاق نسبت به عناصری که در آن به کار رفته است، تفاوت دارد. در واقع شما باید بر اساس سلیقه، علایق و نوع دکوراسیون اتاق خوابتان رنگ مناسب روتختی خود را انتخاب کنید. به کمک نکات و ایده های بیان شده می توانید اتاق و تخت خوابتان را به صورت زیبا و اصولی دکور کنید.

دیدگاهی در مورد “انتخاب رنگ روتختی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *