مقالات

آموزش دوخت کاور لحاف روتختی

آموزش دوخت کاور لحاف روتختی | کالای خواب بدروم

امروزه در سراسر جهان، استفاده از سرویس کاور و لحاف یکی از مرسوم ترین و راحت ترین گزینه ها می باشد. بطوریکه در هتل های لوکس و خانه ها به وفور از لحاف کاور دار استفاده می شود. دلیل این موضوع، تمیز و مرتب بودن پتو و ملحفه می باشد. به همین منظور کالای خواب بدروم، مقاله ای درباره تهیه دوخت کاور لحاف روتختی تولید کرده است که بتوانید به راحتی به وسیله آن کاور لحاف بدوزید.

چگونه روتختی بدوزیم؟

برای دوخت روتختی دونفره، به پارچه هایی با عرض ۲۴۰ یا ۲۵۰ نیاز دارید. در صورتیکه ابعاد پارچه شما کمتر باشد، دیگر تمام تکه های روتختی را نخواهید داشت. ابتدا ۸۷۵ سانتی متر پارچه را برای دوخت ست کامل لحاف روتختی کنار بگذارید، که از این متراژ باید ۲۱۵ سانتی متر برای ملحفه کشدار یا کاور تشک استفاده می شود. ۱۸۰ سانتی متر برای ۴ عدد روبالشی زیپ دار و لبه دار و ۲۴۰ سانتی متر برای روی لحاف و ۲۴۰ سانتی متر دیگر نیز برای زیر لحاف استفاده می شود.

مراحل دوخت کاور لحاف روتختی

مراحل دوخت ست روتختی | کالای خواب بدروم

مرحله اول دوخت کاور لحاف روتختی : دوخت و تکمیل ملحفه کشدار یا کاور تشک

۲۱۵ سانتی متر از پارچه را برش بزنید و  سپس چهار گوشه پارچه را روی هم قرار دهید. یک مربع ۲۵ در ۲۵ سانت از چهار گوشه پارچه جدا کنید، تا بتوانیم با چرخ خیاطی سردوز پنج نخ ساسون های دقیق ایجاد کنید. با این مرحله، ملحفه ها کاملا روی تشک های ۱۶۰ در ۲۰۰ فیکس می شوند. برای اینکه لبه های پارچه رها نشود، باید با چرخ کش دوزی، تمام لبه های کاور تشک یا محافظ تشک را کش دوزی کنید. این امر کمک می کند تا پارچه به راحتی از سطح تشک جدا نشود و بعد از خوابیدن دیگر نیازی به منظم کردن ملحفه یا کاور تشک نداشته باشید.

مرحله دوم : دوخت روبالشی زیپ دار و لبه دار

برای اینکه پارچه دور ریز نشود و روبالش های شیک تری بدوزید، باید ۱۸۰ سانت پارچه را برش بزنیم تا بتوانیم ۴ عدد روبالش خوش نقش و نگار تهیه کنید. وقتی پارچه را به چهار قسمت تقسیم کردیم باید از زیپ های ۵۰ سانتی مرغوب برای این کار استفاده کنید تا در اثر مصرف به راحتی پاره نشود. روبالش ها به نظر من نقش اصلی و مهم در زیبایی روتختی و کاور تشک ایفا می کند و اگر روبالش ها ناهماهنگ باشند از زیبایی ست روتختی کاسته می شود.

مرحله سوم دوخت کاور لحاف روتختی : دوخت لحاف روتختی دونفره

اگر پارچه ما شما از دو طاقه مختلف باشد، باید ۲۴۰ سانتی متر از یک طرح و ۲۴۰ سانتی متر از طرح دیگر برش بزنید. تا بتوانیم یک لحاف روتختی دورو ایجاد کنید. ابتدا پارچه را به صورت یک کیسه تولید می‌ کنید و با سردوز پنج نخ پارچه رو میدوزید. سپس الیاف را روی دولای پارچه قرار میدهیم و دوباره لبه‌ های الیاف را به لبه های پارچه میدوزید. سپس پارچه را پشت و رو کرده تا الیاف بین پارچه ها قرار گیرد. حالا دهانه باز مانده پارچه را بدوزید و در نهایت دور تا دور لحاف روتختی را بدوزید.

در این روش، روتختی بسیار شیک و تمیز دوخته می شود و به هیچ عنوان الیاف لحاف خراب نمی شود و مقاومت روتختی در برابر شستشو های زیاد نسبت به مدل های دیگر بیشتر می شود.

چگونه لحاف را کاور کنیم؟

چطور لحاف را کاور کنیم؟ | کالای خواب بدروم

برای کاور کردن لحاف، می توانید از سه روش سنتی، روش کالیفرنیا و نووا استفاده نمایید. در ادامه به طور کامل به این روش ها می پردازیم.

روش سنتی

این روش یکی از قدیمی ترین روش های کاور کردن لحاف می باشد. خیلی از افراد از این روش استفاده می کنند که می توانید با مراحل زیر این روش را انجام دهید.
  • مرحله اول: لحاف را صاف بر روی تخت پهن کنید.
  • مرحله دوم: کاور را در دست بگیرید و داخل آن را به بیرون برگردانید. دست های خود را داخل آن کرده و دو گوشه بالایی آن را پیدا کنید. اکنون باید یک گوشه را در هر دست نگه دارید.
  • مرحله سوم: در حالی که دستانتان داخل گوشه های کاور است، دو گوشه بالایی لحاف را بگیرید.
  • مرحله چهارم: در حالیکه دو گوشه را محکم نگه داشته اید، کاور لحاف را با یک ضربه برروی لحاف برگردانید. سپس با ایجاد موج و تکان هایی سعی کنید کاور بطور کامل روی لحاف برگردد.
  • مرحله پنجم: لحاف و کاور را روی تخت پهن کرده و دو گوشه دیگر را روی هم قرار دهید. و زمانی که همه چیز مرتب شد زیپ کاور را بکشید.

روش کالیفرنیا

ممکن است برای بسیاری از افراد، استفاده از روش سنی سخت و دشوار باشد. به همین دلیل قصد داریم با یک راه منحصر به فرد و رایج را به شما معرفی کنیم. با این روش کاربردی، به راحتی و بدون دردسر می توانید لحاف خود را کاور کنید. اسم این روش، روش کالیفرنیا می باشد.
  • مرحله اول: کاور لحاف را کاملا برگردانید، به طوری که طرح روی آن داخل قرار گیرد. روی سطح تشک صاف پهن کرده بطوریکه قسمت زیپدار کاور در پایین تخت قرار گیرد.
  • مرحله دوم: لحاف را روی کاور پهن کنید.
  • مرحله سوم: مطمئن شوید که هر چهار گوشه لحاف و کاور روی هم قرار گرفته باشند. اگر لحاف و کاور دارای بند هایی در گوشه ها هستن بندها را به هم گره بزنید.
  • مرحله چهارم: از قسمت بالای تخت شروع به رول کردن لحاف و کاور کنید. دقت کنید که در هنگام رول کردن گوشه های کاور و لحاف از هم جدا نشوند.
  • مرحله پنجم: بعد از اینکه رول کردن به پایان رسید، از یک گوشه شروع به برگرداندن رول به سمت خارج کنید.
  • مرحله ششم: زیپ کاور را ببندید
  • مرحله هفتم: شروع به باز کردن رول کنید.
  • مرحله هشتم: با ایجاد موج و تکان دادن لحاف و کاور را مرتب کنید.

روش نووا

در صورتیکه نمی توانید با 2 روش قبل، لحاف خود را کاور کنید، روش نووا بهترین گزینه برای شما به حساب می آید. برای این منظور مراحل را طبق ویدیو انجام دهید. امیدواریم که با این روش بتوانید لحاف خود را کاور کنید.
  • مرحله اول: ابتدا کاور را روی تشک پهن کرده بطوریکه قسمت زیپدار آن بالا باشه.
  • مرحله دوم: زیپ کاور را باز کرده و لحاف را روی آن پهن کنید.
  • مرحله سوم: از گوشه های بالایی شروع کنید. لحاف را از هر گوشه وارد کاور کنید. همان طور که ادامه می دهید، بندهای گوشه های لحاف را به کاور گره بزنید.
  • مرحله چهارم: بعد از اینکه هر گوشه را کاور کردید و بندهای آن را بستید، لحاف را تکان بدهید تا درون کاور مرتب شود.
  • مرحله پنجم: بعد از اتمام هر چهار گوشه زیپ کاور را ببندید.
  • مرحله ششم: کمی لحاف را با تکان دادن درون کاور مرتب و صاف کنید. کار تمام شده و می تونید از سرویس خواب خودتون لذت ببرید.

سخن پایانی

کاور لحاف روتختی یکی از مهم ترین وسایل در سرویس روتختی به حساب می آید. کاور لحاف روتختی در مکان های مختلف به راحتی مورد استفاده قرار می گیرد. حالا تصور کنید که جز افراد تنوع طلب هستید و دوست دارید از لحاف هایی با طرح های مختلف استفاده کنید. به راحتی می توانید با یادگیری دوخت کاور لحاف روتختی، کاور لحاف روتختی خود را با طرح های مختلف بدوزید. برای مشاهده ویدیو های آموزش دوخت کاور لحاف روتختی، این مقاله را دنبال کنید.

[yasr_visitor_votes]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *